Vaşington Eğitim Müşavirliği

Amerika'da Türk ve Uluslararası Öğrenciler Raporu

Amerika'da Türk ve Uluslararası Öğrenciler Raporu

Amerika'da Tu?rk ve Dig?er Uluslararası O?g?renciler Uluslararası Eg?itim Raporları 

 

Vaşington Eğitim Müşavirliği 2023

 

ABD'de, 13-17 Kasım 2023 tarihleri Uluslararası Eg?itim Haftası (International Education Week) olarak kutlandı ve bu hafta dolayısıyla ilgili kurum ve kurulus?lar o?nemli istatistiki veriler yayımladı.

Burada yaklas?ık yu?z yıldır yayımlanan ve uluslararası o?g?rencilere ait demografik veriler sunan Ac?ık Kapılar (Open Doors) Raporları ve mali hususlarda veriler sunanUluslararası Eg?itimciler Birlig?i (NAFSA) Raporları'ndayer alan bazı c?arpıcı hususlardan bahsedilecektir. Ayrıntılı bilgiler ic?in ilgili kaynakların web adreslerine bas?vurulabilir.

 

Ac?ık Kapılar Raporları

Uluslararası Eg?itim Enstitu?su? (IEE) ve ABD Dıs?is?leri Bakanlıg?ı Eg?itim ve Ku?ltu?r Dairesi (ECA) is?birlig?iyle hazırlanan Ac?ık Kapılar-Uluslararası Eg?itim Raporları 13 Kasım 2023 tarihinde Dıs? I?s?leri Bakanı Antony John Blinken, Eg?itim ve Ku?ltu?r I?s?lerinden Sorumlu Dıs?is?leri Bakan Yardımcısı Lee Satterfield ve I?EE Bas?kanı Allan E. Goodman'ın katıldıg?ı bir programla ac?ıklandı. Blinken COVID Do?nemi'nde uluslararasılas?ma ic?in iyiles?tirmeler yaptıklarını, o?rneg?in CLS Spark adlı programla yu?ksek sayıda lisans o?g?rencisine Rusc?a, Arapc?a ve C?ince o?g?renme imkanı sag?landıklarını; Bakanlıkta birimler arasında yapılan bir protokolle deg?is?im programları ic?in o?g?renci vizelerinde ve konsolosluk is?lemlerinde kolaylık sag?layan mekanizmaları hayata gec?irdiklerini belirtti.

 

ABD'de 1920'li yıllardan bu yana uluslararası eg?itimle ilgili verileri ic?eren raporlar yayımlanmaktadır. Gu?nu?mu?zde Ac?ık Kapı Anketleriolarak isimlendirilen raporların gec?mis?i, Amerikalı bir grup Hristiyan organizasyon tarafından uluslararası o?g?rencilerin Hristiyanlıg?a kazandırılması amacıyla kurulan Yabancı O?g?rencilerle I?yi I?lis?kiler Komitesi tarafından 1925'te yapılan ve o do?nem Resmi Olmayan Elc?iler (Unofficial Ambassadors) raporları olarak adlandırılan raporlara dayanmaktadır.

 

IEE tarafından son yayımlanan rapor 2022-2023 verilerine dayanılarak hazırlanmıs?tır. Rapora go?re ABD'de,ilgili do?nemde 210 ülke/bölgeden298.523'ü yeni kayıt olmak u?zere 1.057.188 uluslararası o?g?renci bulunmaktadır. COVID salgını sırasındaki %15'lik düşüş akabinde bu yıl %11.5'lik bir artış olmuş ve rakamlar salgın öncesi sayıya (1.075.496) yaklaşmıştır. O?g?rencilerin %55'i STEM alanında eg?itim almaktadır.

 

Lisansu?stu? (graduate) eg?itim, uluslararası öğrencilerin en çok geldiği programlardır, bu programlardaki öğrenci sayısı 467 bindir ve tu?m uluslararası o?g?rencilerdeki oranı %44'dür. Önlisans ve lisans (undergraduate) öğrenci sayısı 347.602'dir. Akademik derece vermeyen yükseköğretim programlarında ise 43,766 öğrenci bulunmaktadır.

 ABD'de en yüksek sayıda uluslararası öğrenci New York Üniversitesi'nde bulunmaktadır. Daha sonra sırasıyla Northeastern Üniversitesi ve Columbia Üniversitesi gelmektedir.

 

 

ABD'deki Uluslararası Öğrencilerin Sayıları ve Geldikleri Ülkeler

 ABD'ye en yüksek sayıda öğrenci Çin(289,526; %27), Hindistan(268,923; %25) ve Güney Kore'den (43,847; %4.1) gelmektedir. Tüm uluslararası öğrencilerin %53'ü Hindistan ve Çin'den gelmektedir. Sahra-altı Afrika'dan gelen öğrencilerde %18'lik bir artış olmuştur.

ABD'de Türk Öğrenciler

Türkiye, 8.657 öğrencisi ile ABD'ye öğrenci gönderen ülkeler arasında 19uncu sırada yer almaktadır ve ABD'deki uluslararası öğrencilerin %0.9'unu oluşturmaktadır. Son 20 yılda en yüksek sayıda Türk öğrenci 2009-2010 dönemindeki kayıtlarda göze çarpmaktadır (12.397). Genel olarak Türk öğrencilerinin sayısı on binlerde seyretmiştir. COVID-19 Salgını öncesi 2018-2019 dönemindeki toplam sayı ise 10.159'dur. Halihazırdaki Türk öğrencilerin çoğunluğu lisansüstü eğitimdedir (4006; %46), önlisans ve lisans eğitimi alanların sayısı 2780 (%32), derece vermeyen eğitimler alanlar 242 (%2.8), mezuniyet sonrası iş bulmaya da imkan veren isteğe bağlı uygulamalı eğitim (OPT) döneminde bulunanların sayısı ise 1629'dur (%15).

 

Türk öğrenciler daha önceleri sıklıkla lisansüstü eğitim için ABD'ye gelirken yıllar içinde aradaki fark azalmaya başlamıştır. Oysa Malezya, S. Arabistan gibi ülkelerden öğrenciler esas olarak lisans eğitimi için gelmektedirler. Örneğin 10 yıl önce S. Arabistan'dan gelen lisans öğrencisi sayısı 14 binlerde iken lisansüstü sayı 6 binlerdedir. Yıllar içinde aradaki fark azalmaya başlamıştır. Almanya, Fransa gibi Avrupa ülkelerinden gelenlerde ise derecelere göre dağılım birbirine yakındır.

 

ABD'de Uluslararası Öğrencilerin Eğitim Aldıkları Alanlar:

ABD'deki uluslararası öğrencilerin en çok tercih ettiği alanlar şunlardır;

1.      Matematik ve bilgisayar bilimleri (240.230; %23);

2.      Mühendislik alanları (202.801; %19);

3.      İşletme ve yönetim alanı (157.281; %15)

 

Bir önceki dönemle karşılaştırıldığında; mühendislik alanlarında %7.8, sağlık alanlarında %8.7 (uzmanlık eğitiminde %59); matematik ve bilgisayar bilimlerinde %20; sosyal bilimlerde %9 ve adli bilimler ve hukuk alanında kayıtlı öğrencilerde ise %17 artış kaydedilmiştir.

 

 

ABD'dekiTürk öğrencilerin%26'sı mühendislik,%14'ü matematik ve bilgisayar bilimleri, %14'ü sosyal bilimler, %11'i işletme ve yönetim, %9'u yaşam bilimleri, %6'sı güzel sanatlar, %3'ü eğitim, %1,3'ü sağlık bilimleri alanında eğitim almaktadır.

 On yıl öncesi (2011-2012) ile karşılaştırdığımızda o yıllarda da mühendislik alanının Türk öğrencilerin ABD'ye eğitim için en sık geldiği alan (%25) olduğunu görüyoruz. On yıl önce işletme ve yönetim alanı %15 ile ikinci sırada, sosyal bilimler alanı da yine %14 oranı ile üçüncü sırada Türk öğrenciler tarafından tercih edilen alanlardır.

 

 

Eğitim bilimleri alanında ABD'nin cazibesinin çok yüksek olmadığını söyleyebiliriz. Yıllar içinde de irdelendiğinde düşük oranlarda tercih edildiğini görüyoruz. En yüksek oran, %5 ile Kanada'dan gelen öğrencilerdir.

 

 İşletme ve yönetim, mühendislik alanları ve bilgisayar bilimleri yıllarca pek çok ülke öğrencisi tarafından en sık tercih edilen alanlar olmuştur. En yüksek sayıda öğrencisi olanlardan Hindistan 10 yıl önce de öğrencilerini yüksek oranda bilgisayar bilimlerine ve mühendislik alanlarına yönlendirmiştir (%22 ve %37). İlk 10'da yer alan S Arabistan'dan gelen toplam 15.989 öğrencinin de son rapora göre dağılımı mühendislik alanlarında %29, işletme ve yönetimde %13, matematik ve bilgisayar bilimlerinde %13'dür.

 

 

Sağlık meslekleri eğitimi için gelenlerin oranı tüm ülkelerin öğrencileri arasında genel olarak %10'un altında tercih edilmektedir. Sadece Nijerya'dan gelen öğrencilerin %11'i ve Kanada'dan gelenlerin %12'si ile S. Arabistan'dan gelenlerin yaklaşık %10'u sağlık meslekleri alanında eğitim almak üzere ABD'de bulunmaktadır. Diğer ülkelerden gelenlerde oranlar %10'un altındadır.

 

NAFSA Raporları:

NAFSA,uluslararası öğrencilerin hem yüksek öğretim alanında hem de bir bütün olarak ABD ekonomisine katkısı hakkında bir rapor yayımlamıştır. Rapor, uluslararası öğrencilerin2022-2023 döneminde ABD ekonomisine yaklaşık 40.1 milyar dolar katkıda bulunduğunu ve 368,333 istihdamı desteklediğini ortaya koymaktadır. 

Öğrencilerin sadece okula harç ödemedikleri, yeme-içme, barınma, sigorta ödemeleri ve ulaşım masrafları ile ABD ekonomisine katkıda bulundukları ve tüm bunlar göz önünde bulundurulduğunda her 3 uluslararası öğrencinin ABD'de 1 istihdam alanı açtığı da raporda yer almıştır.

Rapora göre ABD kolejlerinde ve üniversitelerinde sadece İngilizce dil programlarına kayıtlı uluslararası öğrencilerin, 2021-2022 akademik yılında ABD ekonomisine katkısı 242 milyon dolardır. Yine aynı raporda çarpıcı örneklerden biri olarak New York'ta yaklaşık 114bin uluslararası öğrenci bulunduğu, 45.482 istihdamı desteklediği ve 4.9 milyar dolar katkı sağladıkları yer almıştır.

 

 

Başvurular:

International Education Week:

https://iew.state.gov/ https://www.iie.org/en/Why-IIE/Annual-Report

IEE Open Doors:

https://opendoorsdata.org/

NAFSA:

https://www.nafsa.org/sites/default/files/media/document/EconValue-2023_final.pdf

 

2525 Massachusetts Ave NW, Washington, DC 20008 - 1 202 6126700

MEB © - Tüm Hakları Saklıdır. Gizlilik, Kullanım ve Telif Hakları bildiriminde belirtilen kurallar çerçevesinde hizmet sunulmaktadır.