Vaşington Eğitim Müşavirliği

ASKERLİK İŞLEMLERİ

ASKERLİK İŞLEMLERİ

YENİ EĞİTİM VE ÖĞRETİM YILI İÇİN ABD'YE GELEN VE ASKERLİK ERTELEME İŞLEMLERİ YAPACAK OLAN ÖĞRENCİLERİMİZİN DİKKATİNE

 

 

ASKERLİK ERTELEME İŞLEMLERİ

 

I.              Genel Bilgiler

 

Askerlik hizmetleri konusunda güncel bilgiler ve sık sorulan sorular için Milli Savunma Bakanlığı (MSB) Askeralma (ASAL) Genel Müdürlüğü web sitesini ziyaret edebilirsiniz: https://www.msb.gov.tr/Askeralma

https://www.msb.gov.tr/Askeralma/SSS?SoruTip=Ogrenci

 

Askeralma Yönetmeliği:

https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2020/07/20200722-5.htm

Müşavirliğimize askerlik erteleme başvurusu yapabilecek öğrenciler

Ön lisans, lisans veya lisansüstü ''örgün'' öğrenim görmekte olan ve Vaşington Eğitim Müşavirliğimiz görev bölgesinde (District of Columbia, Florida, Georgia, Maryland, Michigan, North Carolina, Ohio, Pensylvania, Puerto Rico, South Carolina, Virginia, West Virginia) ögrencilerimiz, askerlik tecil ve tehir işlemleri için ilgili hukuki mevzuat çerçevesinde belgelerini tamamlayarak Müşavirliğimize başvuru yapabilirler.

Askerlik erteleme işlemleri için öncelikle öğrenciliklerinin temsilciliğimizce tanınması gerekmektedir.

Öğrenciliğin tanınması

7179 Sayılı Askeralma Kanunu'na göre askerlik erteleme işlemlerinin yapılabilmesi için öncelikle bireylerin öğrenciliklerinin temsilciliğimizce tanınması gerekmektedir. Bu ve ikincil mevuzatlara göre ön lisans-lisans veya lisansüstü düzeyde örgün öğretime devam eden öğrencilerin en son ''mezun'' olunan yani bir önceki eğitiminin tanınan bir okuldan alınmış olması, devam ettikleri okulun da Yükseköğretim Kurulu (YÖK) tarafından tanınıyor olması gerekmektedir. Bu şartları sağlayan kişilerin belgeleri incelenerek öğrenciliğin tanınması işlemi yürütülmektedir. Başvuru belgeleri incelendikten sonra gerekirse ek belgeler istenebilmektedir.

 

Askerlik ertelemede yaş sınırı

 

Lise veya dengi okullarda öğrenim görenler 22 yaşını, fakülte ve yüksekokullarda öğrenim görenler 28 yaşını, yurt içinde veya yurt dışında dil öğrenimi, yüksek lisans öğrenimi görenler 32 yaşını, ihtisas (tıpta, diş hekimliğinde, veterinerlikte ve eczacılıkta uzmanlık), sanatta yeterlik veya doktora öğrenimi görenler ise 35 yaşını geçmemek üzere mezun oluncaya veya ilişikleri kesilinceye kadar askerliklerini erteletebilirler.

 

Okula kayıt tarihi yoklama kaçağı veya bakaya kaldıkları tarihten sonra olanların askerlikleri ertelenmez.

 

Bitirdiği okulun dengi veya daha alt seviyedeki bir öğretim kurumuna kayıt yaptıranların askerlikleri ertelenmez.

 

Yabancı dil eğitimi alırken erteleme yapılması

 

Askeralma Yönetmeliği'ne göre ''Yurt içi veya yurt dışında lisansüstü öğrenim için bilimsel hazırlık veya yabancı dil eğitimi alması ilgili üniversite yönetmeliğinde zorunlu olan yükümlülerin askerlikleri, tabi oldukları kanun ve yönetmeliklerinde belirtilen süreler kadar ertelenebilir. Bir lisansüstü eğitim amacına yönelik olmayan, tamamen yükümlünün kendi isteğine bağlı olarak yurt içinde veya yurt dışında yapılan özel dil eğitimlerinden dolayı erteleme yapılmaz''. Dil öğreniminden/dil kursundan dolayı özel öğrencilik statüsünün tanınmasını isteyen öğrencilerin, YÖK tarafından tanınan bir yükseköğretim kurumun ilgili programından (ön lisans/lisans/yüksek lisans) kabul belgesi sunması, bu belgede dil kursu/dil öğrenimi şartının belirtilmesi gerekmektedir.

 

Yurt dışındaki yükseköğretim kurumlarından lisans veya yüksek lisans seviyesinde mezun olanların erteleme süreleri

 

Yurt dışındaki yükseköğretim kurumlarından lisans seviyesinde mezun olanların ertelemeleri azami 28 yaşını tamamladıkları yılın sonunu geçmemek şartıyla mezuniyet tarihinden itibaren 2 yıl süreyle, yüksek lisans seviyesinde mezun olanların ertelemeleri azami 32 yaşını tamamladıkları yılın sonunu geçmemek şartıyla mezuniyet tarihinden itibaren 1 yıl süre ile ertelenir. Bu sürenin sona ermesine müteakip denklik işlemleri devam edenlere ilave 1 yıl erteleme daha verilir. Ancak bu süre lisans seviyesinde mezun olanlar için hiçbir şekilde mezuniyet tarihinden itibaren 3 yılı, yüksek lisans seviyesinde mezun olanlar için hiçbir şekilde mezuniyet tarihinden itibaren 2 yılı geçemez.

Mezunlar ve halihazırda çalışmakta olan bireylerin işlemleri Müşavirliğimizce değil, konsolosluklarca yürütülmektedir!

 

II.            Başvuru Belgeleri ve Süreçler

 

1.     Başvuru Formları

 

a)     Ön lisans ve lisans öğrencileri:

a.     Özel Öğrenci Başvuru Dilekçesi,

b.     Özel Öğrenci Tanıma Fişi,

c.     Lisans Öğrencileri Askerlik Soru Formu ve

d.     Tecil Formu

 

b)    Lisansüstü eğitime devam eden öğrenciler:

a.     Özel Öğrenci Başvuru Dilekçesi

b.     Özel Öğrenci Tanıma Fişi

c.     Lisansüstü Sevk Tehir Teklif Formu

 

2.     Kimlik belgesi

E-devletten alınacak "nüfus kayıt örneği" ve kimlik fotokopisi (Nüfus cüzdanı, yeni kimlik kartı veya Türkiye Cumhuriyeti makamlarınca verilmiş pasaportun kimlik bilgilerini gösteren sayfasının örneği)

 

3.     Kayıt Belgesi ve Transkriptler

 

Kayıt belgesi (enrollment verification letter); kayıt yaptırılan yükseköğretim kurumundan alınmalı, öğrenim seviyesini ve dalını, toplam öğrenim süresini, öğrenime başlayış ve bitiş tarihlerini, kaçıncı dönemden başlandığını göstermeli, öğrenimin tam zamanlı olduğuna dair beyan içermeli ve güncel tarihli olmalıdır. Bu belgenin okul tarafından onaylanmış asıl nüshası Müşavirliğimize sunulmalıdır.

 

Yurtdışında yükseköğretim kurumuna başlamış olup devam edenler için başvuru tarihine kadar alınmış olan eğitimi gösteren resmi transkriptler (official transcript), güncel ve orijinal olmalıdır. Transkriptler diğer belgelerle birlikte posta yoluyla gönderilebileceği gibi Müşavirliğimizin education@turkishembassy.org adresine okul tarafından doğrudan da gönderilebilir.

 

Tek başına kabul belgesi kullanılamamaktadır, kesin kayıt yaptırılmış olması gerekmektedir.

 

4.     Vize, Giriş-Çıkış Kaydı ve I-20 Belgesi

 

Öğrenim görülecek eğitim kurumundan alınacak dil, hazırlık veya esas öğrenim seviyesi ve dalını, öğrenime başlayış ve bitiş tarihlerini, kaçıncı yarıyıldan başlandığını gösteren I-20 formunun bir örneği, e-Devlet üzerinden alınabilen yurda giriş-çıkış belgesi.

 

Yeşil kartı ya da Amerikan makamları tarafından verilen bir kimlik belgesi olanlar, vize ve giriş-çıkış kaydı yerine bunların fotokopileri ile başvuru yapabilirler.

 

Bölgemizdeki bir okula kayıt yaptırmakla birlikte, halen Türkiye'de ikamet edip uzaktan eğitim alan öğrencilerin askerlik ertelemesi için Ataşeliğimize değil, doğrudan bağlı oldukları askerlik şubesine başvurmaları gerekmektedir.

 

Amerikan vatandaşlığı bulunanların, tek seferde 35 yaşının sonuna kadar askerlik erteleme hakkı bulunmaktadır. Bu durumdaki bireylerin askerlik ertelemesi için Ataşeliğimize değil, doğrudan bağlı oldukları başkonsolosluğun askerlik birimine başvuru yapmaları gerekmektedir.

 

5.     Bir Önceki Eğitime Dair Mezuniyet Belgesi

 

Bu başvuruya esas olan öğrenim seviyesinden önce en son mezun olunan öğrenim seviyesine (lisans öğrencileri için lise, yüksek lisans için lisans gibi) ilişkin:

 

a)     Yurt içinden alınan diploma/mezuniyet belgesinin noter onaylı örneği ya da e-Devlet üzerinden alınabilen barkodlu mezuniyet belgesi,

 

b)    Yurt dışından alınan diploma/mezuniyet belgesinin örneği ve denklik belgesi

 

başvuruya eklenmelidir.

 

Denklik belgesi yoksa: lise diplomalarının denkliği için, lisenin bulunduğu eyaletten sorumlu dış temsilciliğimize; yükseköğretim diplomalarının denkliği için doğrudan YÖK'e başvuru yapılması gerekmektedir (https://denklik.yok.gov.tr/).

 

Yüksek lisans/doktora öğrenciliklerinin tanınması için başvuracak olup lisans/yüksek lisans denklik belgeleri bulunmayan veya denklik işlemleri ''ders tamamlama, seviye tespit sınavı'' gibi nedenlerle gecikecek olan,  bu durumlarını belirten dilekçeleriyle birlikte YÖK Başkanlığı'ndan alınacak mezun olunan okula ait ''okul tanıma'' belgelerini başvurularına eklemelidirler.

 

En son mezun olunan seviyenin aynısı ya da daha alt seviyedeki bir öğrenim için askerlik erteleme işlemi yapılamamaktadır. Örneğin kişi daha önce bir lisans programından mezun olmuşsa, bu seviyedeki ya da ön lisans seviyesindeki ikinci bir öğrencilik için askerlik erteleme hakkı bulunmamaktadır. Bu durumdaki bir kişi, ancak yüksek lisans seviyesindeki öğrenciliği için başvuru yapabilecektir.

 

6.      Okul tanıma belgesi

 

MSB Askeralma Yönetmeliği'ne göre askerliklerinin ertelenmesi amacıyla başvuru yapacak öğrencilerin öncelikle YÖK Başkanlığından alınacak "Okul/Kurum Tanıma Belgesi"ni başvuru belgelerine eklemeleri gerekmektedir (https://denklik.yok.gov.tr/sikca-sorulan-sorular)

 

7.     Askerlik Durum Belgesi

Bu belge askerlik şubelerinden ya da e-Devlet üzerinden alınabilmektedir. Belgenin güncel olması gerekmektedir.

 

8.     Tebliğ-Tebellüğ Belgesi

 

Belge elektronik ortamda doldurulduktan sonra "Tebellüğ Eden" bölümüne ad-soyad yazılarak ''İMZALANMALI'' ve diğer belgelerle birlikte Müşavirliğimize posta yoluyla gönderilmelidir. Doldururken ertelenen tarih kısmı ve özel öğrenciliği henüz tanınmamış öğrenciler için ilgili kısım boş bırakılmalıdır, bu kısımlar Müşavirliğimizce doldurulacaktır.

 

 

Başvuru

 

Yukarıda belirtilen tüm belgeler 2 adet vesikalık fotoğraf (arkalarına isim yazılmalıdır) ile posta adresimize gönderilmelidir.

 

Education Office, Turkish Embassy

2525 Massachusetts Ave NW,

Washington, DC 20008

 

1 numaralı maddede geçen Başvuru Formları ayrıca word olarak da education@turkish embassy.org adresine gönderilmelidir (Word olarak gönderilecek olanlar imzalanmamış, postayla gönderilecek olanlar imzalı olacaktır. Sadece 1 numaradaki formlar için hem e-mail hem posta istenmektedir.)

 

FORMLAR WEB SİTEMİZDE FORMLAR BAŞLIĞI ALTINDA YER ALMAKTADIR! 

 

 

2525 Massachusetts Ave NW, Washington, DC 20008 - 1 202 6126700

MEB © - Tüm Hakları Saklıdır. Gizlilik, Kullanım ve Telif Hakları bildiriminde belirtilen kurallar çerçevesinde hizmet sunulmaktadır.